História sauny

Prvé zmienky o saunách siahajú až do 11. a 12. storočia a to najmä do oblasti dnešného Fínska. Práve tu je sauna veľmi významná súčasť kultúry a nájdete ju  medzi bežným vybavením bytu, domu či chaty. O tom ,že sauny sú vo Fínsku naozaj obľúbené svedčí aj existencia tzv. verejných sáun a dokonca tu koluje legenda o zázračnom saunovom elfovi menom Saunatonttu.

Prečo chodiť do sauny ?

Pri pobyte v saune sa telo zohrieva nad normálnu telesnú teplotu, čo pôsobí veľmi relaxačne. Uvoľnuje sa svalstvo, do tela sa vyplavujú endorfíny, tzv. hormóny šťastia a blahodarné účinky sa prejavia aj na našej psychike. Pobyt v saune nás upokojí a odbúra stres. Vedecké štúdie dokázali, že saunovanie znižuje hladinu cukru u diabetikov a posilňuje srdce a celkovo zlepšuje krvný obeh.

Ako sa saunovať ?

Pred vstupom do sauny je dobré sa umyť a dobre osušiť. Zoberte si len uterák alebo plachtu, na ktorú si v saune sadnete poprípade ľahnete. V suchých saunách sa odporúča sa dýchať len ústami,  pretože dýchanie nosom vysušuje sliznicu a spôsobuje bolesť hlavy.  Nieje presne určená doba pobytu v saune ale vhodných -je 7-15 minút. Nasleduje pre väčšinu ľudí najnepríjemnejšia časť a to ochladenie 🙂 . Existuje mnoho spôsobov, ako napríklad ochladzovací bazén, studená sprcha či pobyt na chladnom vzduchu.  Ešte za pocitu chladu sa vráťte do sauny a tento proces opakujte 3 až 4  krát aby saunovanie malo účinok. Samozrejme nezabudnite na pitný režim, pri pobyte v saune telo stráca veľa vody a treba ju doplňovať.